Besson, Jacques, Theatrum oder Schawbuch allerley Werckzeug und Rüstungen

Table of figures

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[141] Die 46. Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. N ij Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 142]
[Figure 143]
[144] Die 47. Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. N iij Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 145]
[Figure 146]
[147] Die 48. Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. N ij Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 148]
[Figure 149]
[150] Die 49. Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. O Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 151]
[Figure 152]
[153] Die 50. Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. O ij Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 154]
[Figure 155]
[156] Die 51. Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. O iij Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 157]
[Figure 158]
[159] Die 52. Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnacht. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny. Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 160]
[Figure 161]
[162] Die 53. Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. P Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 163]
[Figure 164]
[165] Die 54. Figur.Mittnacht. Winckel gegen Nidergang. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 166]
[Figure 167]
[168] Die 55. Figur.Nidergang. Winckel gegen Mittnache. Auffgang. Winckel gegen Mittnacht. Nidergangs Liny Auffgangs Liny. Nidergang. Winckel gegen Mittag. Mittags Liny. Mittag. Winckel gegen Auffgang.
[Figure 169]
[Figure 170]
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28 33[Figure 33]
Des Authoris Propoſition zu der
Neundten Figur.
Die tritte art einer Drehbanck/ ſo auch ihre ſubtilitet hat/ mit der man allgemach graben kan den in-
nern theil oder das gewinde einer Schrauben/ was auch die für ein Form hat/ am vmbgang oder
ſchweiff einer jeden runden vnd Solidæ oder gantzen/ oder auch wie ein Ay vnnd ſpitziger Kegel ge-
formierten Figur.
Erklerung dteſer Neundten Figur.
WAnn man den Zirckel verſtehet/ der zu den Schlangenlinien zugerichtet/ ſo wird alles/
zu diſer Drehbanck gehörig/ leicht ſein.
Damit mans aber deſto beſſer verſtehe/ wöllẽ wirs võ ſtuck zu
ſtucken erkleren:
Zwen Stützel oder Seulen gehen gegen Mitternacht in die höhe auff 2. Menſ. an
denen das ſo gegen dem Nidergang herfür gehet/ einen theil des Wercks treget.
Item zwiſchen den-
ſelben/ hat es trey bewegliche Köpff/ vnter denen der gegen dem Abend etwas gröſſer iſt/ die andern
ſind einander gleich:
in denſelben hat die Schraub jhre freye bewegung: wann derſelben euſſere theil
jeſt angehefftet/ thut man/ zur zeit der bewegung/ das jnnere theil ab vnd zu/ alſo daß das ſtuck/ ſo ge-
gen dem Abend/ an dem eyſeern Inſtrument hanget/ hinzugethan/ vnd wider zu ruck gezogen wirde.
Oben gegen Mit-
ternacht/ wann man von dem Boden oder Baſi der Drehbanck 1.
Menſ. vnnd 19. Part. zelet/ da beweget ſich eine
Stange/ in deren mitte vnnd enden ſind Chorden oder Schnur herumb gewickelt/ vnter denen die mittlere an einem
theil von deß Meiſters Händ/ an dem andern aber von einem Gewicht gezogen wirdt:
gleich wie auch die andern/ an
dem andern ende der beweglichen Stangen hangen/ an deſſen dergleichen ſtuck oder theil ein gewicht iſt.
Die Chorden
gegen dem Auffgang/ wicklet ſich ſcheublicht vmb das euſſerſte ende/ deß jnnerſten theils der Schrauben/ davon die
Schraub bewegt wirdt.
Die gegen dem Abend aber gehet vmb den euſſerſten theil deß Wercks. Nun iſt noch vberig/
was zur bewegung deß eyſeren Inſtruments gehöret.
Dann der Maler hat ſich an dem Inſtrument gejrret/ welches
ſich vnterſich/ vnnd vberſich bewegen ſol/ an dem eingelaſſenen Balcken/ der von dem letzten theil der jnnern Schrau-
ben gehet.
Die ſtuck aber die ſeine bewegung machen/ ſind/ ein Balck oder Holtz ſo der Erden gleich ligt/ vnd zwo Men-
ſur/ vnd 18.
Part. lang iſt/ vnd durch deß Menſchen Fuß bewegt wirdt/ zu welches euſſerſten orten gegen Morgen vnnd
Abend/ ſind zwey gleiche Höltzer angehefftet/ die aber nicht ſo lang ſind.
Item man ſihet zwen Arm herfür gehen/ an
denen die Scheiben ſind/ vmb welche von denſelben Höltzern die Chorden außgelaſſen werden/ an welcher einem theil
das Gewicht hanget.
Solches wirdt die Figur lehren.
Zuſatz.
DEr vnbewegliche Kopff/ ſo von dem Außleger jetzt iſt erflert worden/ daß es den gröſten theil des Wercks tra-
ge/ nutzet darzu/ weil es den außgelaſſenen Polum oder Spitze tregt/ in welcher das euſſerſte des Cylinders ge-
gen dem Nidergang ligt/ vnd bewegt wirdt/ welcher Polus oder Spitz/ iſt von oben 23.
Part. lang von dem Ba-
ſi oder Fuß der Drehbanck.
Welcher maſſen auch der bewegliche Kopff gegen dem Abend vber die andern auß raget/
auff daß er gleicher weiß leinen Polum oder Spitze tragen könne/ in welcher das andere ende deß Cylinders/ ſo gegen
dem Auffgang iſt/ ſich bewegt/ vnnd vmbgehet.
Nun aber ligt das jnnnere theil der Schrauben in einem bequemen
Balcken/ ſo durchaus vnd aneinander durchboret iſt/ von dem ſie allenthalben gehalten vnd getragen wirdt.
Vnd in deſ-
ſen mittel man das euſſere theil/ ſo angehefftet iſt/ ſihet/ welches vnſer Interpres vder Außleger kaum ein wenig crjn-
nert hat/ aber da nicht ſolle vbergangen werden.
Die Chorden oder Schnur aber/ ſo in der Stangen/ die gegen Mitter-
nacht iſt/ hanget/ hat diſen nutz/ daß der Meiſter/ wann er dieſelbe vnten an dem ort/ da er ſie in der Hand helt/ zu ſich
zeuhet/ er die Stang/ ſampt dem Rad/ oder Auffzug/ folgends die Schraub ſelbſt/ ſampt dem Cylinder/ vmbtreibe.

Welcher Cylinder/ wann er vmbgetriben wirde/ wirdt er zum außgraben zugerichtet:
Dann das Grabinſtrument/
thut oder wircket nichts/ wann nicht daſſelbe gefüret oder gezogen/ vnd der Cylinder beweget/ vnd vmbgetriben wirde.

Daher wann der Meiſter die Hand auffhebet/ ziehen die gewicht die Chorden auff jhrer ſeiten zu ſich/ vnd weichet alſo
die Schraube hinder ſich/ welche das Inſtrument zuvor weg triebe:
Die dañ daſſelbe nun vnd als dann fort trei-
bet/ wenn ſich der Cylinder bewegt:
Vnd endlich widerumb zu ruck weichet/ wann der-
ſelbe wider ſie ſich abwendet.

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