ICH wil erkleren/ was man an diſer für gemalten Figur vor Augen ſihet:
das alles
nicht einen geringen nutz hat: weil zwen Menſchen einen tag vber/ ſehr vil Waſſers damit ſchöpffen
fönnen. So ſihet man nun bey der Mittagsliny/ am Boden des Brunnens/ eine bewegliche Wel-
len/ vnd eine andre dergleichen vber dem Brunnen gegen Mitternacht wertz/ vnd gehet vmb beyde
eine Ketten/ mit beyden Enden an einander gehenckt/ alſo daß ſie kein end oder drumb hat. An diſer
Ketten hencken vil Aymer/ die für vnd für/ ohne auffhören auff vnnd ab können gezogen werden/
wann man nur die vrſach der bewegung verſtehet. Dieſelbe beruhet auff diſen folgenden dingen. An
dem Geſtell des Brunnens ſein trey Ar/ vnter denen die mittler iſt von der Mittags liny ferr 2. Menſ. 22. Part. Vnd an
diſer/ iſt die Wellen (davon jetzt geſagt) gegen Auffgang. Auch iſt eben an diſer Art gegen Nidergang ein Kampff oder
Trib/ vnd diſe Ar hat jhre ſtete gleichförmige bewegung: Die andre zwo aber drehen ſich nur halb herumb: vnd ſein an
denſelben gegen Nidergang zwey Reder/ die haben an jhrem halben euſſern Rand krumme Zäne wie Klawen. Auff der
ſeiten gegen Auffgang ſein andre zwey Redlin gleichesfals/ auff den halben theil zänicht/ oder gekerbet/ an deren einem
hengt die Wag/ durch welcher bewegung daſſelbe hin vnd her gedrehet wird. Wann nun die Wag getriben vñ geſtoſſen
wird/ſo bewegt ſich auch das andre alles. Vnd ob wol ſich die euſſern Ar nur halb vmbdrehen/ſo drehen ſie doch/ durch
hülff der Zäne an dẽ Redern/ die in die Kampff oder Trib/ hinein gehen/ die mittler Ar ohne vnterlaß/ gantz vnd gar her
umb/ dieweil die gekerbten Reder eines das andre treibet/ welches einer der ſolchs mit fleiß zuerfahren vnd zu probieren
begeret/ nicht verachten wirdt.
nicht einen geringen nutz hat: weil zwen Menſchen einen tag vber/ ſehr vil Waſſers damit ſchöpffen
fönnen. So ſihet man nun bey der Mittagsliny/ am Boden des Brunnens/ eine bewegliche Wel-
len/ vnd eine andre dergleichen vber dem Brunnen gegen Mitternacht wertz/ vnd gehet vmb beyde
eine Ketten/ mit beyden Enden an einander gehenckt/ alſo daß ſie kein end oder drumb hat. An diſer
Ketten hencken vil Aymer/ die für vnd für/ ohne auffhören auff vnnd ab können gezogen werden/
wann man nur die vrſach der bewegung verſtehet. Dieſelbe beruhet auff diſen folgenden dingen. An
dem Geſtell des Brunnens ſein trey Ar/ vnter denen die mittler iſt von der Mittags liny ferr 2. Menſ. 22. Part. Vnd an
diſer/ iſt die Wellen (davon jetzt geſagt) gegen Auffgang. Auch iſt eben an diſer Art gegen Nidergang ein Kampff oder
Trib/ vnd diſe Ar hat jhre ſtete gleichförmige bewegung: Die andre zwo aber drehen ſich nur halb herumb: vnd ſein an
denſelben gegen Nidergang zwey Reder/ die haben an jhrem halben euſſern Rand krumme Zäne wie Klawen. Auff der
ſeiten gegen Auffgang ſein andre zwey Redlin gleichesfals/ auff den halben theil zänicht/ oder gekerbet/ an deren einem
hengt die Wag/ durch welcher bewegung daſſelbe hin vnd her gedrehet wird. Wann nun die Wag getriben vñ geſtoſſen
wird/ſo bewegt ſich auch das andre alles. Vnd ob wol ſich die euſſern Ar nur halb vmbdrehen/ſo drehen ſie doch/ durch
hülff der Zäne an dẽ Redern/ die in die Kampff oder Trib/ hinein gehen/ die mittler Ar ohne vnterlaß/ gantz vnd gar her
umb/ dieweil die gekerbten Reder eines das andre treibet/ welches einer der ſolchs mit fleiß zuerfahren vnd zu probieren
begeret/ nicht verachten wirdt.
ES iſt gewißlich diſe bewegung/ die das Waſſer auß der tieffe deß Brunnen ſchöpffet/ mit ſonderer Kunſt vnnd
fleiß erſunden. Dann die zwey Reder/ welche an jhrem halben Rand/ die krummen Klawen oder Zäne haben/
treiben auff vnterſchiedliche weiß die Kampff oder Trib herumb: das dann auß diſer vrſach geſchicht/ dieweil/
wann ſie ſich bewegen/ das eine auff diſe/ das ander auß die andre ſeiten treibet. Dann wann zwey Reder beyde auff eine
ſeiten ſolten vmbgedrehet werden/ were nicht vonnötẽ/ daß eines das andre triebe/ſonder könten beyde von einẽ Kampff
oder Trib getriben werden. Welches man wol mercken muß: wann man diſe herrliche ſchöne erfindung mit dem Ver-
ſtand erreichen wil. Vber dem Loch oder Rachen des Brunnens/ ift ein Geſtell von vier Seulen/ die das Tach tragen/
in maſſen die Figur außweiſet/ die ſein mit etlichen zwerchhöltzern aneinander gehenget: deren zwey tragen dietrey Ar/
alſo das jhre Angel ſich in den zwerchhöltzern vmbdrehen. Diſe Ar haben jhre Reder/ Wellen/ Kampff vnd Ketten/ wie
vnſer Außleger angezeigt/ vnd alhie zu widerholen ohne not iſt: Sonder diß allein zuſagen/ daß die Wag von einem ei-
nigen Menſchen könne bewegt werden/ der ſtoſſet oder treibt ſie von Mittag gegen Mitternacht/ der geſtalt/ damit das
Rad/ daran die Art angehefftet/ das andre Rad gegen vber bewege/ daſſelbe drehet hernach mit den krummen Zänen/
damit das andre Rädlein an diſer Art geſtaffieret iſt/ den Kampff oder Trib/ an der mittlerin Art ſtetigs vmb: gleich
wie auch ebner maſſen das andre Rad mit ſeinen krummen Zänen/ von Mitternacht gegen Mittag den obberührten
Kampff vmbdrehet. Machen alſo die zwey euſſern gekerbte Reder/ an denen die Wag hangt/ das die andern zwey zä-
nichte Reder/ eines vmbs ander ſeine Zäne in den Kampff einlaſſen/ der geſtalt/ wann das eine zänichte Rade den
Kampff oder Trib halb herumb gedrehet hat/ daß es das ander auch halb herumb drehet/ vnd alſo gar ſcheubs herumb
sedrehet wirdt/ vnd diſes ſo lang vnd vil die Wag den gantzen kreyß vollendet. Endlich iſt auch diß in ſonderheit an di-
ſer Machina in acht zuhaben/ daß die Aymer nimmermehr zu ruck gehen/ſonder allezeit vber ſich begeren. So ſie nun
herauff kommen/ müſſen ſie von jemand/ oder ja von dem/ der die Wag zeucht/ außgelehret werden.
134[Figure 134]fleiß erſunden. Dann die zwey Reder/ welche an jhrem halben Rand/ die krummen Klawen oder Zäne haben/
treiben auff vnterſchiedliche weiß die Kampff oder Trib herumb: das dann auß diſer vrſach geſchicht/ dieweil/
wann ſie ſich bewegen/ das eine auff diſe/ das ander auß die andre ſeiten treibet. Dann wann zwey Reder beyde auff eine
ſeiten ſolten vmbgedrehet werden/ were nicht vonnötẽ/ daß eines das andre triebe/ſonder könten beyde von einẽ Kampff
oder Trib getriben werden. Welches man wol mercken muß: wann man diſe herrliche ſchöne erfindung mit dem Ver-
ſtand erreichen wil. Vber dem Loch oder Rachen des Brunnens/ ift ein Geſtell von vier Seulen/ die das Tach tragen/
in maſſen die Figur außweiſet/ die ſein mit etlichen zwerchhöltzern aneinander gehenget: deren zwey tragen dietrey Ar/
alſo das jhre Angel ſich in den zwerchhöltzern vmbdrehen. Diſe Ar haben jhre Reder/ Wellen/ Kampff vnd Ketten/ wie
vnſer Außleger angezeigt/ vnd alhie zu widerholen ohne not iſt: Sonder diß allein zuſagen/ daß die Wag von einem ei-
nigen Menſchen könne bewegt werden/ der ſtoſſet oder treibt ſie von Mittag gegen Mitternacht/ der geſtalt/ damit das
Rad/ daran die Art angehefftet/ das andre Rad gegen vber bewege/ daſſelbe drehet hernach mit den krummen Zänen/
damit das andre Rädlein an diſer Art geſtaffieret iſt/ den Kampff oder Trib/ an der mittlerin Art ſtetigs vmb: gleich
wie auch ebner maſſen das andre Rad mit ſeinen krummen Zänen/ von Mitternacht gegen Mittag den obberührten
Kampff vmbdrehet. Machen alſo die zwey euſſern gekerbte Reder/ an denen die Wag hangt/ das die andern zwey zä-
nichte Reder/ eines vmbs ander ſeine Zäne in den Kampff einlaſſen/ der geſtalt/ wann das eine zänichte Rade den
Kampff oder Trib halb herumb gedrehet hat/ daß es das ander auch halb herumb drehet/ vnd alſo gar ſcheubs herumb
sedrehet wirdt/ vnd diſes ſo lang vnd vil die Wag den gantzen kreyß vollendet. Endlich iſt auch diß in ſonderheit an di-
ſer Machina in acht zuhaben/ daß die Aymer nimmermehr zu ruck gehen/ſonder allezeit vber ſich begeren. So ſie nun
herauff kommen/ müſſen ſie von jemand/ oder ja von dem/ der die Wag zeucht/ außgelehret werden.