Des Authoris Propoſition zu der
Fünff vnd Treyſſigſten Figur.
Fünff vnd Treyſſigſten Figur.
Ein newe Machina oder Rüſtung/ mit der man ohne einiges ſteigen/ Mörder vnd Stein genugſam
vielen Werckleuten/ in die höhe ziehen kan/ ſehr dienſtlich vnnd notwendig/ wann man ein alte
Mawr beſſern wil.
vielen Werckleuten/ in die höhe ziehen kan/ ſehr dienſtlich vnnd notwendig/ wann man ein alte
Mawr beſſern wil.
Erklerung zur Fünff vnd Treyſſigſten Figur.
DIe macht der bewegung iſt an dem groſſen Rade gelegen/ das vbrig iſt auß der her-
nach folgenden erkleung vnd erweiſung gut zuver ſtehen. Vnten gegen Mittag ſtehen zwen Haſpel/
deren der eine an dem ſich das Seil auff windet/ iſt etwas kleiner/ vnnd wirdt von eins Menſchen
Hand vnd ſterck vmbgetrieben. Diſes Seil aber windet ſich auch vmb das groſſe Rad/ an deſſen Are
gegen Auffgang vnd Nidergang/ ſein zwo Wellen/ die machen mit den beyden Stützen/ den andern
Haſpel. Auff diſe Wellen winden ſich auch Seiler/ an derẽ ende iſt ein lange Stang/ der Ar Schnur
eben gleich hangend/ die tregt an ſich trey Aimer vnd trey Körbe. Oben in der höhe gehen zwen Bal-
ck en herüber/ die haben fornen jhre Werbeln. Die Seil aber müſſen an den zweyen enden der Stangen/ wie ich geſagt
hab/ angebunden ſein/ die ziehen/ wann das Rad vnd der Haſpel vmbgetriben werden/ die Stang mit den Aymern in
die höhe. Vnd wann ſie nun alſo hinauff gezogen ſein/ ſo zeucht der jenige/ welcher nahend bey dem Haſpel gegen Mit-
tag ſtehet/ das Seil ſo ſich vmb das groſſe Rad gewunden vnterſich/ vnd zeucht alſo auch die Stang/ daran die Aymer
vnd Körb hangen/ widerumb zn ſich herab. Das dann leichter zuderſtehen iſt.
nach folgenden erkleung vnd erweiſung gut zuver ſtehen. Vnten gegen Mittag ſtehen zwen Haſpel/
deren der eine an dem ſich das Seil auff windet/ iſt etwas kleiner/ vnnd wirdt von eins Menſchen
Hand vnd ſterck vmbgetrieben. Diſes Seil aber windet ſich auch vmb das groſſe Rad/ an deſſen Are
gegen Auffgang vnd Nidergang/ ſein zwo Wellen/ die machen mit den beyden Stützen/ den andern
Haſpel. Auff diſe Wellen winden ſich auch Seiler/ an derẽ ende iſt ein lange Stang/ der Ar Schnur
eben gleich hangend/ die tregt an ſich trey Aimer vnd trey Körbe. Oben in der höhe gehen zwen Bal-
ck en herüber/ die haben fornen jhre Werbeln. Die Seil aber müſſen an den zweyen enden der Stangen/ wie ich geſagt
hab/ angebunden ſein/ die ziehen/ wann das Rad vnd der Haſpel vmbgetriben werden/ die Stang mit den Aymern in
die höhe. Vnd wann ſie nun alſo hinauff gezogen ſein/ ſo zeucht der jenige/ welcher nahend bey dem Haſpel gegen Mit-
tag ſtehet/ das Seil ſo ſich vmb das groſſe Rad gewunden vnterſich/ vnd zeucht alſo auch die Stang/ daran die Aymer
vnd Körb hangen/ widerumb zn ſich herab. Das dann leichter zuderſtehen iſt.
Zuſatz.
DAmit die ſach noch klärer vnd deutlicher werde/ muß man mercken/ daß das’Seil an der Wellen gegen Auff-
gang hinauff zu dem Balcken/ der auch gegen Auffgang iſt/ reichen/ vnd durch ſeine Werbel herdurch gehen/
vnnd von dannen widerumb herab zur Erden ſich erſtrecken müſſe/ damit die Stang/ von der droben geſagt/
vnd die gegen Mitternacht gemalet iſt/ dran gebunden werde. Ebner maſſen muß das ander Seil der andern gleichen
Wellen/ gegen Nidergang geſtaltet ſein/ nemlich in die höhe gezogen werden/ vnd durch die Werbel deß andern Bal-
cken gegen Nidergang herdurch gehen/ vnnd herab auff die Erde reichen/ damit es gleiches fals an die Stang/ welche
die trey Aymer vnd Rörbe/ in die man den Mörder vnd Stein hinauff zu ziehen einladet/ gebunden werde. Vnd wann
mann diß alſo verſtehet/ muß man ferner in acht haben/ daß alle bewegung von dem Menſchen herkommet/ der den klei-
nern Haſpel vmbdrehet/ an welchem ſich das Seil/ das vom gröſſern Rad herab´gehet/ auffwicklet. Wann nun daſſelbe
Rad herumb gehet/ windet es zu gleich auch die Seil/ auff die beyde Wellen/ vnd wird alſo die Stang in die höhe gezo-
gen. Doch müſſen vnter deſſen die Wellen feſt an die Art angemacht/ auch die Stützel oder Füſſe derſelbrn feſt vnd ſtet
auff der Erden ſtehen/ damit ſie nicht durch die groſſe Laſt beweget oder auff gehaben werden. Mit dem Seil aber/ das
von dem groſſen Rade hinauff gehet/ vnd an das mittel der Stang angebunden iſt/ zeucht man die Stang widerumb
herab/ wann die Körb vnd Aymer außgeläret ſein.
107[Figure 107]gang hinauff zu dem Balcken/ der auch gegen Auffgang iſt/ reichen/ vnd durch ſeine Werbel herdurch gehen/
vnnd von dannen widerumb herab zur Erden ſich erſtrecken müſſe/ damit die Stang/ von der droben geſagt/
vnd die gegen Mitternacht gemalet iſt/ dran gebunden werde. Ebner maſſen muß das ander Seil der andern gleichen
Wellen/ gegen Nidergang geſtaltet ſein/ nemlich in die höhe gezogen werden/ vnd durch die Werbel deß andern Bal-
cken gegen Nidergang herdurch gehen/ vnnd herab auff die Erde reichen/ damit es gleiches fals an die Stang/ welche
die trey Aymer vnd Rörbe/ in die man den Mörder vnd Stein hinauff zu ziehen einladet/ gebunden werde. Vnd wann
mann diß alſo verſtehet/ muß man ferner in acht haben/ daß alle bewegung von dem Menſchen herkommet/ der den klei-
nern Haſpel vmbdrehet/ an welchem ſich das Seil/ das vom gröſſern Rad herab´gehet/ auffwicklet. Wann nun daſſelbe
Rad herumb gehet/ windet es zu gleich auch die Seil/ auff die beyde Wellen/ vnd wird alſo die Stang in die höhe gezo-
gen. Doch müſſen vnter deſſen die Wellen feſt an die Art angemacht/ auch die Stützel oder Füſſe derſelbrn feſt vnd ſtet
auff der Erden ſtehen/ damit ſie nicht durch die groſſe Laſt beweget oder auff gehaben werden. Mit dem Seil aber/ das
von dem groſſen Rade hinauff gehet/ vnd an das mittel der Stang angebunden iſt/ zeucht man die Stang widerumb
herab/ wann die Körb vnd Aymer außgeläret ſein.